Επιλογή Σελίδας

Τόμος 8, Τεύχος 1  Ιανουάριος - Απρίλιος 2024  [σ. 6-17]

Ο γλύπτης Πασιτέλης

Αινείας Καπουράνης
Δρ Κλασικής Αρχαιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

 

Με την εδραίωση της ισχύος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, οι καλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες έθεσαν στη διάθεση των Ρωμαίων τις ικανότητές τους, εξυπηρετώντας τις επιθυμίες τους για τη δημιουργία έργων υψηλής ποιότητας και ακτινοβολίας. Ιδιαίτερη άνθηση γνώρισε η τέχνη της γλυπτικής, το θεματολόγιο της οποίας επηρεάστηκε κυρίως από τα έργα του 5ου και του 4ου αιώνα π.Χ. Η επιρροή αυτή συνίσταται στη μίμηση και τον επιλεκτικό συνδυασμό των διακριτικών στοιχείων των κλασικών και ύστερων κλασικών γλυπτών με σκοπό την δημιουργία νέων, κλασικιστικών έργων. Στόχος του παρόντος άρθρου είναι η μελέτη και η κριτική πραγμάτευση των κειμενικών και αρχαιολογικών μαρτυριών για τον βίο και το έργο του γλύπτη Πασιτέλη, ο οποίος δραστηριοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του πρώτου ημίσεος του τελευταίου αιώνα π.Χ. στη Ρώμη βασιζόμενος στο τεχνοτροπικό ιδίωμα του κλασικισμού. Υπήρξε ευέλικτος καλλιτέχνης φιλοτεχνώντας σε λίθο αλλά και σε ακριβά υλικά, όπως ο χρυσός και το ελεφαντόδοντο. Εκτός από γλύπτης ήταν και τορευτής αλλά και ιστορικός και θεωρητικός της τέχνης.

Λέξεις ευρετηρίου: Πασιτέλης, κλασικισμός, γλυπτική, τορευτική, 1ος αι. π.Χ., Ρώμη

COPYRIGHT: © Θέματα Αρχαιολογίας, 2024 - ISSN 2653-9292

Επικοινωνία με τον συγγραφέα: aineiaskapuranis@gmail.com

Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται στη βιβλιοθήκη του περιοδικού Θέματα Αρχαιολογίας

Άδεια Creative Commons
Αυτό το άρθρο χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές .
CC BY-NC-ND

Αυτή η άδεια είναι περιοριστική, επιτρέποντας μόνο στους άλλους να μεταφορτώνουν το συγκεκριμένο έργο και να το μοιράζονται με άλλους, αρκεί να αποδίδουν στο περιοδικό Θέματα Αρχαιολογίας αναγνώριση/credit, αλλά δεν μπορούν να το αλλάξουν κατά κανέναν τρόπο, ή να το χρησιμοποιήσουν εμπορικά.

Volume 8, Issue 1  January - April 2024  [pp. 6-17]

The sculptor Pasiteles

Aeneas Kapouranis
PhD, Classical Archaeology at National and Kapodistrian University of Athens, Greece         

 

With the establishment of the Roman Empire, the best Greek artists put at the disposal of the Roman patrons their skills, serving their desires to create works of high quality and radiance. Among other media, Sculpture flourished, the new themes of which were mainly influenced by the masterpieces of the 5th and the 4th centuries BC. The imitation and the selective combination of the distinctive elements and various traits of Classical and Late Classical sculptures resulted in the creation of new, classicistic works. This paper gathers and critically approaches the written and archaeological sources on the life and work of the sculptor Pasiteles, who was active in Rome, during the first half of the 1st century BC, being one of the most important artists of this new style. He was a versatile artist, crafting in marble and other expensive materials, such as gold and ivory. Apart from this, he developed his skills in toreutics, and he was also a connoisseur of the previous ages of sculptural creation writing a related treatise.

Key words: Pasiteles, Classicism, Sculpture, Toreutics, 1st c. BC, Rome

COPYRIGHT: © Themata Archaiologias | Themes in Archaeology, 2024 - ISSN 2653-9292

Author for correspondence: aineiaskapuranis@gmail.com

The original article is in the Library of the Themes in Archeology

Άδεια Creative Commons Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International .
CC BY-NC-ND

Τόμος 8, Τεύχος 1  Ιανουάριος - Απρίλιος 2024  [σ. 6-17]

Ο γλύπτης Πασιτέλης

Διαβάστε το άρθρο [υπό έκδοση]

Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται στη βιβλιοθήκη του περιοδικού Θέματα Αρχαιολογίας

Άδεια Creative Commons Αυτό το άρθρο χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές .
CC BY-NC-ND

Αυτή η άδεια είναι περιοριστική, επιτρέποντας μόνο στους άλλους να μεταφορτώνουν το συγκεκριμένο έργο και να το μοιράζονται με άλλους, αρκεί να αποδίδουν στο περιοδικό Θέματα Αρχαιολογίας αναγνώριση/credit, αλλά δεν μπορούν να το αλλάξουν κατά κανέναν τρόπο, ή να το χρησιμοποιήσουν εμπορικά.