Επιλογή Σελίδας

Ο Αντώνης Τσιρίγος* με το παρόν βιβλίο δημοσιεύει και σχολιάζει πολύτιμο αρχειακό υλικό υψηλής ιστορικής αξίας παρακολουθώντας χρονολογικά τις «περιπέτειες» του Καποδιστριακού Σχολείου Μεθώνης από την ίδρυσή του το 1829 έως την εγκατάλειψή του το 1935/6 και την αναστήλωσή του το 2016.

Την περίοδο της διακυβέρνησης του νεοσύστατου ελληνικού κράτους από τον Ι. Καποδίστρια ξεκίνησε η προσπάθεια της καθιέρωσης ενός ομοιόμορφου εκπαιδευτικού συστήματος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης βασισμένου στην αλληλοδιδακτική μέθοδο. Με διάταγμα του 1830 υιοθετήθηκε η μέθοδος του Louiss Sarazin και εκδόθηκε ο οδηγός αλληλοδιδακτικής του Π. Κοκκώνη ο οποίος μετέφρασε το γαλλικό εγχειρίδιο.

Το πρώτο σχολείο της Πελοποννήσου που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε με προδιαγραφές αλληλοδιδακτικού είναι το σχολείο της Μεθώνης. Το Καποδιστριακό Σχολείο της Μεθώνης οικοδομήθηκε σε θέση που υπέδειξε ο Ι. Καποδίστριας κατά την πρώτη επίσκεψή του στην πόλη την άνοιξη του 1829. Το κτήριο χωροθετήθηκε σε οικοδομικό τετράγωνο του πολεοδομικού σχεδίου της Μεθώνης που είναι το πρώτο πολεοδομικό σχέδιο πόλης του νεοελληνικού κράτους και έχει εγκριθεί από τον Ι. Καποδίστρια.

Το σχολείο λειτούργησε 108 χρόνια και το 1940 πωλήθηκε σε ιδιώτη. Το 1951 ανακηρύχθηκε ιστορικό και διατηρητέο κτήριο και από τότε άρχισε η προσπάθεια για την απαλλοτρίωσή του η οποία ολοκληρώθηκε το 2001, μετά από 50 χρόνια. Χρειάστηκαν τέλος άλλα 14 χρόνια για να γίνει η αναστήλωσή του.

 

* Ο Αντώνης Τσιρίγος σπούδασε Μηχανολόγος – Ηλεκτρολόγος στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και Οικονομολόγος στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Έκδοση Ιδιωτική, Αθήνα 2017, Σελ. 254

Πρόλογος καθηγητή Π. Θέμελη